Sinds 1/4/2024 zijn er belangrijke veranderingen doorgevoerd in de wetgeving omtrent outplacement bij medische overmacht. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de re-integratie van werknemers die door medische omstandigheden niet langer in staat zijn hun huidige functie uit te oefenen, te verbeteren en te versoepelen. Het begeleidingsaanbod en de opvolging hiervan ligt nu in handen van het Riziv en het daartoe opgerichte Terug-Naar-Werk Fonds.

We leggen graag uit wat dit voor jou als werkgever en voor jouw werknemer betekent:    

Wat moet je als werkgever doen als je je op de medische overmacht beroept om de arbeidsovereenkomst van uw werknemer te beëindigen?  

  1. Binnen 45 dagen na de beëindigingsdatum van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht op jouw initiatief, informeer je de dienst TNW-fonds van het RIZIV hieronder via een elektronisch formulier dat je op hun website kan terugvinden: Terug Naar Werk – Fonds: werkgevers | RIZIV (fgov.be) OF via de post (aanvraagformulier in PDF-formaat)

  1. Vervolgens ontvang je als werkgever een bericht tot betaling van 1800 euro aan het TNW-fonds. Ook deze betaling dient te gebeuren binnen de 45 dagen na beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Meer info? https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/socio-professionele-re-integratie/terug-naar-werk-fonds-werkgevers

Wat dient de (ex-)werknemer te doen?

De werknemer met wie de samenwerking werd beëindigd omwille van medische overmacht, kan (vrijwillig) een gespecialiseerde dienstverlening op maat aankopen bij een erkende dienstverlener om begeleid te worden en zo stappen naar werk te zetten.

De werknemer dient hiervoor een aanvraag in bij het Terug-naar-Werkfonds van het RIZIV binnen een termijn van zes maanden na de einddatum van de arbeidsovereenkomst.

Dit kan elektronisch Terug Naar Werk - Fonds : nieuwe perspectieven voor mensen in arbeidsongeschiktheid dankzij gespecialiseerde dienstverlening op maat | RIZIV (fgov.be)) OF via de post (formulier_sociaal_verzekerde_aanvraag_terug_naar_werk_fonds.pdf (fgov.be))

Ondertussen kan de werknemer op zoek gaan naar een erkende dienstverlener bij wie hij een traject op maat wil volgen.

Als de aanvraag volledig is en goedgekeurd wordt, dan ontvangt de werknemer een unieke voucher met een maximale waarde van 1.800 euro. Die overhandigt hij aan de gekozen erkende dienstverlener, waarna de begeleiding kan opgestart worden.

 Meer info over termijnen en te volgen procedures is ook te vinden op: https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/socio-professionele-re-integratie/terug-naar-werk-fonds-nieuwe-perspectieven-voor-mensen-in-arbeidsongeschiktheid-dankzij-gespecialiseerde-dienstverlening-op-maat

 Ook HURA is een van de (op dit moment) 4 erkende dienstverleners voor begeleidingen via het Terug-naar-Werk fonds.

Wat bieden wij als erkende dienstverlener?

Terugkeer naar werk na een lange periode van ziekte brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Bij Hura begrijpen we de complexiteit. Met een aanpak die empathie en expertise combineert, richten we ons op het persoonlijke hersteltraject van de deelnemer.

 De voucher geeft bij Hura toegang tot een begeleidingstraject van 6 maanden. De deelnemer wordt steeds gekoppeld aan een vaste coach die het vertrouwde klankbord en de gids is doorheen het hele traject. De coach plant met de deelnemer 8 individuele sessies in die aangevuld kunnen worden met verschillende themaworkshops. Daarnaast krijgt elke deelnemer ook toegang tot ons loopbaanplatform 'Mijn Hura' (dat tot 3 maanden na het traject beschikbaar blijft).

 Meer info? https://hura.be/terug-naar-werk

Kom je voor deze situatie te staan en heb je vragen? Wij helpen graag!

Nood aan een luisterend oor en professioneel klankbord?

Neem contact op met een expert van Hura.