Generation Flux: een mindset om beter te navigeren in de toekomst van werk
Leven en werken in tijden van snelle veranderingen en onzekere omstandigheden vraagt meer dan ooit om een mindset die je helpt navigeren in de complexiteit en dynamiek van deze moderne wereld. Op dat vlak kunnen we nog wat leren van Generation Flux, aldus journalist Bob Safian. Maar wat juist en hoe pak je dat aan als bedrijf?
Generation Flux?
Bob Safian publiceerde de afgelopen jaren heel wat over Generation Flux, een groep professionals die erin slaagt om zich aan te passen aan constant veranderende en onzekere situaties. Al staat het concept volledig los van leeftijd, Safian benoemt het als een noodzakelijke mindset om met aanpassingsvermogen en innovatiekracht te functioneren in een veranderende zakelijke en technologische wereld. Generation Flux vormt voor bedrijven een noodzakelijke pijler om zowel uitdagingen aan te gaan als een vernieuwingscultuur te verankeren in een dynamische wereld.
Zes Generation Flux-lessen voor bedrijven
Wat kunnen organisaties leren van Generation Flux om zich beter aan te passen aan al die razendsnelle veranderingen?
- Flexibiliteit en wendbaarheid: Je kanbestaande processen, structuren en strategieën ontwikkelen en implementeren om sneller in te spelen op veranderingen. Denk maar aan de traditionele hiërarchie herzien of een snellere besluitvormingscultuur stimuleren.
- Levenslange ontwikkeling: Generation Flux-medewerkers hechten veel belang aan opleidingen om hun vaardigheden blijvend te ontwikkelen. Door opleidingstrajecten op ieders maat blijft je interne kennis relevant in een superdynamische markt.
- Ondernemende geest: intrapreneurship is dé motor van innovatie binnen je bedrijf, dus creëer ruimte voor werknemers om nieuwe ideeën te verkennen, risico's te nemen en initiatieven te lanceren die kunnen bijdragen aan het succes van het bedrijf.
- Inclusief leiderschap: Generation Flux draagt diversiteit en inclusie hoog in het vaandel. Het is dan ook belangrijk om een inclusieve cultuur met aandacht en waardering voor verschillende perspectieven te bevorderen. Essentiële factor ook voor betere besluitvorming en innovatie.
- Technologische integratie: Generation Flux blinkt uit in digitale vaardigheden, waardoor ze technologische veranderingen snel omarmen en integreren. Als bedrijf is het belangrijk om in te zetten op nieuwe digitale tools en technologieën om efficiëntie te verhogen en de concurrentiepositie te versterken.
- Welzijn en betrokkenheid: Een gezond evenwicht tussen privé en werk is essentieel voor deze groep, maar ze wil vooral betrokken worden op het werk om zo de motivatie hoog te houden. Belangrijk dat bedrijven dus investeren in een hr-beleid dat in alle aspecten gedragen wordt.
Be a Gen Flux employee at any age
Werknemers met zo’n fluxe mindset spelen vandaag én morgen een cruciale rol in de hervorming van werkplekken. Van jong tot oud(er), élke werknemer is essentieel om de toekomst van werk mee vorm te geven.
Het is dan ook belangrijk om die Generation Flux-mindset te cultiveren en te stimuleren bij werknemers. Hoe je dat aanpakt? Bij ITZU helpen onze experts je graag op de juiste weg, van de juiste werknemers aantrekken en flexibele werkstructuren implementeren tot continue leer- en ontwikkelingsmogelijkheden bieden om belangrijke vaardigheden te stimuleren en een innovatieve bedrijfscultuur creëren die resoneert met de waarden en verwachtingen van Gen Flux.
En onthoud vooral dit samenvattende, goede advies van Bob Safian tijdens het recente BAM Marketing Congres op 7 en 8 december 2023:
- Chaos will rule: omarm verandering in en buiten je bedrijf.
- Speed matters: investeer in snellere processen en besluitvorming
- Create your own trajectory: neem je ontwikkelingstraject en dat van je medewerkers in handen
- Run to the new: een innovatieve mindset is de sleutel tot succes
- Stand for something: zorg dat je merk/bedrijf een duidelijke boodschap heeft
Op zoek naar de juiste gids op jouw professionele pad?
Om duurzame doelstellingen te realiseren, gaat ons team als ervaren gids op de arbeidsmarkt graag een stap verder. Of zeg gerust: een paar stappen. Afhankelijk van wat individuen en bedrijven nodig hebben op hun professionele pad.